Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


Háború az Infowars ellen Trumpnak is üzentek a techóriások

 Háború az Infowars ellen

Trumpnak is üzentek a techóriások

Morvay Péter 2018. 08.10. (XXII/32)

Továbbítás emailben

Cikk nyomtatása

Mérföldkövet jelent a digitális tartalomcenzúrában, hogy augusztus elején 24 óra alatt a legnagyobb techplatformok összehangoltan letiltottak egy milliós látogatottságú amerikai alternatív híroldalt.

Az áldozat, Alex Jones és oldala, az Infowars az egyik legnagyobb – bár elsősorban Amerikában ismert – alternatív – jobboldali hírbirodalom, amelyet az különböztet meg a műfajban fő konkurenseitől – az elsősorban hírszolgáltatást végző Breitbart Newstól és a Drudge Reporttól –, hogy egy eltéveszthetetlen hangú és karakterű rádiós műsorvezetőre épül, aki a közösségi technológiát felhasználva az utóbbi években többmilliós, elkötelezett közönséget szerzett magának. Egyedül Alex Jones most megszüntetett YouTube csatornájának 2,5 millió feliratkozója volt, és Facebook oldalai, valamint az Apple által forgalmazott audioanyagai is milliós közönséghez értek el.

Most ez az évek alatt szorgos munkával felépített „közösségi médiabirodalom” egy szempillantás alatt semmivé lett. Az első augusztusi hétvégén a három technológiai óriás összehangolt lépéssel eltüntette felületeiről Alex Jones műsorait és termékeit. A YouTube törölte az Infowars videocsatornáit, a Facebook véglegesen megszüntette Jones közösségi oldalait, és az Apple is eltávolította az online formában hallgatható és letölthető adásait (bár az AppStore-ban egyelőre még jelen van az Infowars alkalmazás, amin keresztül elérhetők a máshonnan letiltott videók). A techóriások döntését követte a Spotify audióalkalmazás, a Twitter viszont egyedüliként nem korlátozta Alex Jones és az Infowars fiókját. (Kapott is ezért  a cenzúra liberális védelmezőitől, akiknek amúgy is csípi a szemét, hogy Donald Trump a Twittert tette fő kommunikációs csatornájává.)

Vége a csendes cenzúrának

Azt eddig is tudtuk, hogy a közösségi platformok és videomegosztók saját hatáskörükben egyetlen döntéssel eltávolíthatnak bármely tartalmat (posztot, videoklipet, podcastot, fotót) a felületükről.” Gyakran éltek is ezzel a jogukkal, amire a felhasználók a regisztrációkor az apróbetűs szerződési feltételekben felhatalmazták őket. Az sem titok, hogy az ilyen szankciók gyakrabban és gyorsabban értek utol konzervatív-jobboldali tartalmakat, mint másfajta, adott esetben valóban szélsőségesnek minősülő anyagokat (emlékezetes, hogy nemrég a Facebook felhasználói számára még a holokauszttagadás jogát is védelmébe vette). Számos esetben nemcsak egyes tartalmakat, hanem teljes fiókokat vagy csatornákat is korlátoztak egy időre, vagy akár véglegesen eltávolították őket, ám mindez feltűnés nélkül, nehezen követhető, véletlenszerűnek tűnő módon történt: egyes kifogásolt oldalakat töröltek, másokat viszont nem, akkor sem, ha nagyszámú bejelentés érkezett vele kapcsolatban. Átmeneti korlátozás egyébként az Infowars egyes anyagait és felületeit is érte, ám ezek 30-90 nap után érvényüket vesztették. 

A Google az internetes keresést és a tulajdonában álló YouTube révén a videó megosztást is uralja.

Nos, ennek a csendes cenzúrának most vége. Az Alex Jones elleni összehangolt, demonstratív fellépés azt jelzi, hogy a technológiai óriáscégek ezentúl egységesen kívánnak fellépni az általuk negatívnak ítélt médiaszereplők és tartalmaik ellen. A célpontnak választott alternatív-jobboldali, a mainstream médiában rendszeresen „konteógyárnak” nevezett Infowars és a „konspirációs elméletek nagymesterének” tartott Alex Jones kellőképen ismert és népszerű ahhoz, hogy az üzenet mindenkihez eljusson.

A teljes cikk a Hetek hetilapban olvasható. Keresse az újságárusoknál vagy rendelje meg online a https://digitalstand.hu/hetek felületen.