Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


Orosz tábornok: bejelentésköteles lesz az észak-sarkvidéki hajózási útvonal használata az idegen hadihajóknak

2018.12.04

 

Orosz tábornok: bejelentésköteles lesz az észak-sarkvidéki hajózási útvonal használata az idegen hadihajóknak


Előzetes bejelentéshez kötik az orosz hatóságok az észak-sarkvidéki hajózási útvonal igénybe vételét 2019-től a külföldi hadihajók számára – jelentette ki Mihail Mizincev vezérezredes, az orosz katonai tárca honvédelmi nemzeti központjának vezetője egy pénteki moszkvai szaktanácskozáson.

“Az északi hajózási útvonal használatával kapcsolatos jogi vákuum megszüntetése érdekében tárcaközi munka kezdődött az orosz törvényhozás területén, amelynek eredménye az lesz, hogy a hajózás az idegen hadihajók számára bejelentésköteles természetű lesz. A munka a 2019-es hajózási szezon kezdetéig lezárul” – fogalmazott a tábornok.

Az Izvesztyija című napilap szeptember 11-én írt arról, hogy az orosz Északi Flotta korszerűsíti a partvédelmi rakétarendszert az Új-szibériai szigeteken az északi hajózási útvonal hatékony ellenőrzése és védelme érdekében.

“Az Északi Flotta több éve tervszerűen dolgozik a katonai infrastruktúra fejlesztésén az északi sarkvidéken, ami lehetővé teszi, hogy kiterjesszük az Oroszországi Föderáció nemzeti érdekvédelmi képességeit ebben a térségben”

– idézte a lap akkor Nyikolaj Jevmenov tengernagyot, az Északi Flotta parancsnokát.

A globális felmelegedés által megnyitott – de az év nagy részében még mindig atomjégtörőkkel üzemben tartott – északi hajózási útvonalon elvileg akár két héttel rövidebb idő alatt is eljuthatnak a rakományok a Távol-Keletről Nyugat-Európába, mint a déli, a Szuezi-csatornán át vezető úton. A Koppenhágai Üzleti Egyetem két évvel ezelőtt tanulmányt jelentetett meg, amely szerint 2040-től már kifizetődőbb lesz a sarkvidék felé navigálni, ha ott a jég a jelenlegi ütemben fogyatkozik. A jelenlegi útvonal mellett a klímán kívül a kereslet, a kereskedési szokások és a kikötők szólnak.

A RIA Novosztyi hírügynökség elemzése szerint tavaly a Szuezi-csatornán 1 041 milliárd tonna rakomány hajózott át, mintegy 5 ezerszer annyi, mint az északi tengeri útvonalon.

arpathir.com/2018/12/01/orosz-tabornok-bejelenteskoteles-lesz-az-eszak-sarkvideki-hajozasi-utvonal-hasznalata-az-idegen-hadihajoknak/