Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


A GÉNMÓDOSÍTOTT SZÓJA EGÉSZSÉGTELEN ÉS KÖRNYEZETROMBOLÓ

 A GÉNMÓDOSÍTOTT SZÓJA EGÉSZSÉGTELEN ÉS KÖRNYEZETROMBOLÓ

gmo soyaMikor a legutóbb a standomnál egy vásárlóm lendületesen és pozitív hangvétellel beszélt a szójáról, mondtam neki, hogy hamarosan írok egy cikket a szója témáról, vajon egészséges vagy inkább egészségtelen ez az éghajlatunkon idegen, messzi földről ideszállított "élelmiszer". Sajnos az állati tápok is szójaalapúak, ezért se vegyen tápos bolti csirkét! A Monsanto vagy a Cargill és társai őserdőket írtanak ki és benszülötteket mérgeznek vegyszereikkel a GM (génmódosított) szója miatt. Az Usa-ban még csak fel sem kell tüntetni a GM tartalmat az "élelmiszereken". Kép: a GM szójával etetett egér utódja

Mi a baj a szójával? Az ami a többi GM (génmódosított) növénnyel: a 100 %ban GMO takarmánnyal(szója vagy kukorica) táplált kisérleti patkány utódai kisebb testsúllyal és nagyobb halálozási aránnyal rendelkeznek, mint a kontroll csoport! Egy másik kisérletben kisebb herékkel és termékenyítő képességgel(sterilitás) rendelkeznek a GM alapú takarmánnyal etetett patkányok.(kép) De nem is kellenek ide állatkísérletek, nézzük csak meg az USA öntudatos polgárainak egészségügyi állapotát, kinézetüket.  

Nos, számomra azért nem új téma a szója, mivel a "Gyilkos szójamezők Dél-Amerikában-Európa is hibás" című cikkemben, még 2011-ben, már írtam a szója Dél-Amerikában megfigyelhető rombolásáról. Mivel ezt a témát mát kibontotta több medium is, élén az angol The Ecologist-al, én már nem tudok hozzátenni további információt a szója élettani hatásaihoz, helyette inkább lefordítom az Ecologist cikket én is! Lássuk:

Az eredeti cikk egy része az írás végén olvasható linkkel az eredeti cikkre.

Mi van a "szója" cimke mögött?

Képtalálat a következőre: „遺伝子 組み換え 動物”Szuper élelmiszerként piacra dobva majdnem mágikus hatásokkal, a szója fehérjét majdnem minden élelmiszerünkben megtaláljuk. Kár, hogy a reklámozott egészségvédő tulajdonságok nem érnek egy szójababszemet sem, mondja Pat Thomas, a cikk írója.Kép: patkány here kísérlet, a GM szólyás kisebb és elváltozott szövettan!

A szója nagyon gyorsan óriási karriert futott be, köszönhetően az állított egészségvédő faktorainak, a PR-nak, de még az életet  is meghosszabítja, mondják a  szója barátok. Az élelmiszeriparban van egy egyszerű alapelv, amivel sok vásárlót téveszt meg: ha egy kevés jó neked, akkor sok még jobb lesz! Persze ez egy nonszensz, ami a szója esetében még veszélyes is lehet!

Természetesen a szójának van néhány "bizonyított" előnyös hatása, például izoflavonoidok, növényi ösztrogének, amik kicsi! mennyiségben rendelkeznek rákmegelőző hatásokkal.Alacsony a zsírtartalma és magas a fehérje tartalma. Az USA-ban megengedett szívbarát jelzővel is reklámozni! 

A szója hírnevét a keleti misztikumnak is köszönheti: az egészségre gyakorolt pozitív hatásába vetett hit sokszor azon a tényen alapul, hogy a keleti emberek évszázadok óta fogyasztják a szóját, és itt a mell-, petefészek- és hererák jóval kisebb arányban fordul elő, mint nyugati világunkban. Ez még igaz is lehet, azonban a nyelőcsőrák, hasnyálmirigyrák, gyomorrák és májrák magasabb %-ban fordul elő, mint Európában!!

A szójabab, ahogy a természetben előfordul, nem is alkalmas emberi fogyasztásra!

testicles gm soyCsak fermentáció vagy erőteljes feldolgozás, ami magába foglalhat kémiai oldószereket (mint pl. a hexán - a szerk.) vagy magas hőmérsékletet válik alkalmassá a szója az emberi emésztés számára. Egy magas szója tartalmú étrend magas növényi ösztrogén tartalmú étrendet jelent! A kutatások azt bizonyították, hogy mind állatokban, mind emberekben jelentősen megnőtt az ösztrogén-szint a szója alapú étrend hatására! A magas vérben áramló ösztrogénszint pedig emeli a rák kockázatát, legyen az állati vagy növényi eredetű ösztrogén! Kép: így megy ez!

Érdemes lenne kockáztatni persze, ha megkérdőjelezhetetlen egészségügyi előnyei lennének, de itt sajnos hiányosak az adatok... Az amerikai Egészség - és minőségkutató Intézet 2005-ben készített egy tanulmányt, amiben 200 esetet vizsgáltak. A szója fogyasztás hatását vizsgálták az egészségre. Sokféle szója termméket vizsgáltak, szójababot, szólyatejet, szólyalisztet, tofut és más távol keleti ételeket, izolált szójafehérjét,szója eredetű izoflavonoidokat.

A magas vérnyomás és HDL koleszterin tekintetében nem tudtak bizonyítani jótékony hatást. A menopauzához kapcsolódó tünetek tekintetében kimutattak pozitív hatást, de megemlítették, hogy a kisérletek rossz minőségűek voltak.

A szója tanulmány nem talált bizonyítékot a korábbi, a szója mellett felhozott élettani hatások bizonyítására sem, mint: egészséges csontok,rák, vesebajok, belső elválasztású mirigyek, cukor emésztése, nemzőszervi panaszok. Eltekintve attól, hogy néhány rövid távú hatástanulmány kisebb emésztési problémákról számolt be, a szójatermékek fogyasztását a vizsgálati személyek nem kötötték ártalmas jelenségekhez. A jelentés készítői nem találtak megbízható, hosszú távú eredményeket.

Szója-pártiak gyakran vitatkoznak a nagymértékű szójafogyasztás negatív hatásait bemutató véleményekkel, mondván, hogy a mindennapi életben nem esznek az emberek nagy mennyiségű szóját. Honnan tudhatnánk, hogy összesen mennyi szóját is eszünk? A szója néhány formája, mint pl. a szója fehérje izolátum a feldolgozott élelmiszerek állítólag 60 %-ában van jelen, így sokan tudtukon kívül fogyasztanak nagy mennyiségű szóját minden egyes nap!

Szójalisztet használunk a kenyérkészítéshez, szójaolaj van a margarinban, s egyben a „növényi olaj" legfőbb összetevője is, amelyet számos élelmiszerben fellelhetünk. Amikor húst eszünk, gondoljunk arra, hogy szójával táplált állat húsa került az asztalra. A szójabab-koncentrátum az élelmiszerek összetevőinek „összekötésére" szolgál, hatására megnő a protein-tartalom.

A lecitin - E322 - az egyik legszélesebb körben használt élelmiszeradalék. Megtalálható az „egészséget támogató" italkészítményekben, fagylaltban, joghurtban, húspótló szerekben, édességben, csecsemő tápszerekben, pékáruban, reggeliző pelyhekben és italokban, margarinban, tésztában és tartósított húsokban. A lecitint többnyire szójababból nyerik. A napraforgó, a repce, a földimogyoró, a kukorica és a tojás is szolgálhat alapanyagként. Genetikailag módosított anyagok használata lehetséges!

A szója alapú csecsemőtápszer széles körben elérhető, a legtöbb esetben ugyanazon a polcon, amelyen a tehén alapú változatok találhatók. Jelenleg Nagy-Britanniában a csecsemők mintegy 3%-a kap ilyen tápszert. Ez a szójatej is tartalmaz izoflavont, amely befolyásolhatja a gyerek későbbi termékenységét, a nemzőszervek fejlődését. A brit kormány azt javasolja a szülőknek, hogy orvosi felügyelet nélkül ne használják a szója alapú tápszereket, jelenleg ugyanis semmi sem hívja fel a szülők figyelmét a szója tartalmú tápszer veszélyeire, a csomagoláson sem tüntetnek fel semmiféle erre vonatkozó információt.

1998-ban az American Journal of Clinical Nutrition szakfolyóirat hasábjain kutatók számoltak be arról, hogy a szója alapú tápszerrel etetett babák keringési rendszerében az izoflavon-koncentráció 13000-22000-szer magasabb volt, mint a plazma ösztradiol-koncentrátum (természetesen termelődő ösztrogén hormon) a tehéntejből készült tápszerrel etetett csecsemőknél!

A bostoni Harvard School of Public Health legújabb tanulmánya szerint azoknál a férfiaknál, akik rendszeresen fogyasztanak szóját, jelentősen alacsonyabb spermaszámot mutattak ki.

 

'"A férfiak megtermékenyítő képességével baj van. Egyre csökken a férfiak spermaszáma Ausztráliától Angliáig, Dániától Izraelig. A magyar férfiak megtermékenyítő képessége 20 éves távlatban a 'megtermékenyítésre alkalmatlan' szint felé mutat és már most is minden ötödik fiatal férfit érint. Mindenütt spermabankokra lett szükség. Mégis, Dániától eltekintve, általánosan spermiumhiánnyal találkoznak a rászorulók."www.orientpress.hu/cikk/vilagszerte-zuhan-a-ferfiak-termekenysege
A különféle szójatermékek iránti lelkesedésünk azt is jelenti, hogy sajnos nem vagyunk tisztában azzal, hogy a szóját nem mindig ugyanúgy állítják elő. A szójabab hagyományos fermentálása során számos káros hatás megszűnik. Ennek eredményeképpen bizonyos szója termékek, mint a tempeh és a miso( minket nem érint..) jótékony hatásúak is lehetnek, ha mértékkel fogyasztják, azonban a nem fermentált szója termékek, mint a tofu és a szójatej már kevésbé egészségesek.


A szója és a Dél-Amerikai esőerdők

Óriasi környzeti katasztrófát okoz Dél - és Észak - Amerikában a szójatermesztése, technológiája, a kijuttatott növényvédőszerek. A Monsanto Roundup-ja minden növényt megöl, csak a GMO szója éli túl a totális gyomírtó hatását.

www.jomagyar.hu/egeszseg-cikkek/29-a-genmodositott-szoja-egeszsegtelen-es-koernyezetrombolo

Az eredeti angol cikk - Behind the label: Soya

theecologist.org/2009/jan/06/behind-label-soya